کاربری جاری : مهمان خوش آمدید
 
خانه :: شعر
موضوعات

اشعار



مدح و ولادت امام رضا علیه‌السلام

شاعر : قاسم صرافان     نوع شعر : مدح     وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن     قالب شعر : غزل    

مـثـل کـبـوتـری شـده‌ام جَـلـدِ خـانـه‌ات           خـو کـرده‌ام به خــاطـره آب و دانـه‌ات

هی می‌خورد هـوای عجیبی به گونه‌ام          هی می‌کـنـم دوبـاره سـحـرها بـهـانه‌ات


انگــار عـادتـم شده در شهـر گـم شـوم          پــیــدا کـنـی دوبــاره مـرا با نـشـانـه‌ات

در من هزار رشته غزل تاب می‌خورد          با مـوج زلـف‌های تو بر روی شـانه‌ات

پـر می‌شـود رواق تو از رنـجــنـامه‌ام           پُـر می‌کـنـی عــروق مـرا بـا تـرانـه‌ات

یک گله آه و آهو از این دشت می‌گذشت          یک دسـتـه دست‌هـای تــمـنـا روانـه‌ات

من کشتی شکسته‌ام، ای ناخدای عشق!          پـهـلـو گـرفـتـه‌ام به خــدا در کـرانـه‌ات

در لحـظـه‌هـای پر تـپـش اولـیـن سلام          بـا آن نـگــاه مـشــرقــی شــاعــرانـه‌ات

رد می‌شوی مقابل شاعر که بسته است          دل در ردای مـخــمـلـی روی شــانـه‌ات

: امتیاز
نقد و بررسی

 بر دشتهای خشک من انگار می‌چکد              انگور- واژه‌های دلِ دانه دانه‌ات

مدح و ولادت امام رضا علیه‌السلام

شاعر : وحید قاسمی نوع شعر : مدح وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : مثنوی

گلدسته های مرقدتان پایه های عرش            فانوس های سـاحل بی انتهای عـرش

زوار خــاکــی حـرمت کبـریایــی اند            سـرگرم کار و کسب شریف گدایی اند


لاهــوتــیــان مـقـلـد احــکــام عشقـتان            می خــوارگــان دائمی جام عـشـقتان

ای قــبــلـۀ نــیـاز سـمــاواتـیـان رضا            پــیــر مُــغــان دیــر خـراباتیان رضا

صدها سـتـاره، مست شراب نگاهـتان            بال فـرشـتـه های سما فـرش راهـتان

امشب دخیل پـنـجـره فــولاد می شوم            در بیستون عشق تو فـرهـاد می شوم

ای نــور لایــزال، بـگــو با دلم سخن            شد بقعـۀ مـطـهــرتان کــوه طـور من

شیرین دهن،حدیث تو طعم عسل دهد            زیبا سخن، کـلام تو عـطـر غزل دهد

آقا نـگـاهـتـان به گـلـم روح داده است            تاثیر چشم های شما فوق العاده است

از زیـر قـبـۀ تو به مـعــراج می روم            دیــوانــه وار در پی حــلاج می روم

قـرآن مـقـام شامخ تان را ستوده است            گـنـجـیـنۀ حقایق خود را گشوده است

با گوشه چشم فـاطمی خود چها کنی!            سـنـگ سـیــاه قـلـب مرا کـهـربا کنی

من از پل صراط جزا پـرت می شوم            دستـم اگر به روز قــیــامت رها کنی

آقا چه می شود که مرا در صف حساب            از لا به لای آن هــمــه آدم سـوا کنی

آقا چه می شود که شوم مَحـرم و شما            من را برای دیــدن زهــرا صدا کـنی

آقا سـعـادت دو جـهـان قـسـمـتـم شود            یک بار اگر برای غلامت دعا کنی...

: امتیاز
نقد و بررسی

 ابیات زیر به دلیل ایرادات محتوایی و مغایرت با مضامین جامعه کبیره و همچنین تشبیه های اغراق آمیز و به دور از واقعیت و عقل حذف گردید

بر ساحت ضریح تو انس و ملک دخیل          آیینه کاری حرمت کار جبرئیل

 هرلحظه فطرس آمده پابوسی شما             طفلی همیشه مانده پرش زیر دست و پا

 پیغمبران ز محضرتان فیض می برند           بهر کبوتران حرم دانه می خرند

 روح الامین به لطف شما دل سپرده است           او با کبوتران حرم دانه خورده است

من کافر نگاه اهورایی توأم             مجذوب طرز خنده ی زهرایی توأم

 در بین پیروان تو ملحد ترین منم           زندیقی رسیده به مرز یقین منم

 تا بت پرست کعبه ی خال شما شدم          زاهد ترین خلیفه ملک خدا شدم

 از زیر قبه ی تو به معراج می روم           دیوانه وار در پی حلاج می روم

مدح و ولادت امام رضا علیه‌السلام

شاعر : مهدی نظری نوع شعر : مدح وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : غزل

این چه حسی است که امشب به دلم پاداده            به من کــور چـنـیـن میـل تماشا داده

خانه حضرت مـوسی شده وادی بهشت            گـوئـیـا باز خـدا حضرت عیسی داده


مریم است اینکه در آغوش خود عیسی دارد            یا خــدا فــاطــمــه را مولد زیبا داده

چـه کـسـی آمـده که بـاز عـطـش آورده            نـکـنـد بـاز خـدا حـضـرت سـقـا داده

نـبـی آمد,علی آمد، حـسـن آمد,نه حسین            همه را دست خـدا بر رخ او جاداده

خوش بحال دل ماچون حرمش ایران است            پـرچـم نـوکـریش فـاطـمـه بر ماداده

حرمت وادی طوراست که حاجت دارم            خـادم پـیـرحـرم حـاجـت من را داده

روز اول به تو و گـنـبـد و گـلـدسـته تو            حـضـرت ذات احـد نـمـره بــالا داده

صحن توصحن بهشت است خدایی چونکه            نقشه صحن تورا حضرت زهرا داده

: امتیاز
نقد و بررسی

در بیت زیر به درستی منظور شاعر مشخص نیست و معنای درستی ندارد

چه کسی آمده که باز عطش آورده                 نکند باز خدا حضرت سقاداده

 اگر در بیت زیر منظور حاجت معنویی باشد که اغراق است و این امر مختص ائمه است آن هم به اذن الهی

حرمت وادی طوراست که حاجت دارم          خادم پیرحرم حاجت من را داده

بیت زیر نیز دارای ایراد محتوایی در مصرع دوم هست

صحن توصحن بهشت است خدایی چونکه         نقشه صحن تورا حضرت زهرا داده

مدح و ولادت امام رضا علیه‌السلام

شاعر : علی اکبر لطیفیان نوع شعر : مدح وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : ترکیب بند

آنـانـکـه عـاشـقـنـد بـه دنـبـال دلــبـرنـد           هر جا که می رونـد تعـلق نـمـی بـرنـد

از آنـچـه کـه وبـال بـبـیـنـنـد خـالـی انـد           عـشـاق روزگار، سبـکـبـال می پـرنـد


پرواز می کنند به هر جا که جلوه ای ست           گـاهـی مـلائک اند و گـاهی کـبـوتـرند

دل را به دست هر کس و ناکس نمی دهند           دلــداده ی قــدیـــمــی آل پــیـمـبــرنــد

آنان که عـاشـق عـلـی و فـاطـمـه شدند           مـدیـون خانواده موسی بن جـعـفـرند!

ما عاشـقــیــم عـاشـق زهـرا و حـیدریم

ما شیـعـیان کشور موسی بن جـعـفـریم

آدم بـدون مـهــر تـو انـسـان نـمی شـود           سلمان بدون عـشـق مسلـمان نمی شود

آن گردنی که تـیـغ تو را بوسه می زند           سوگـند می خـوریم، پـشـیمان نمی شود

وقـتی کـبـوتـران حـریـمت، گرسـنـه اند           گـنـدم برای سـفـره ما، نـان نمی شـود

بایـد هزار قـرن، حـکـومـت کـنی مـرا           بی تو دل رمـیـده، که درمـان نمی شود

تـو هــشـتــمـین پــیـمـبـر قـرآنـی مـنـی

حــق خــدا و حــق مــســلــمـانی مـنـی

تو آسمان عـشـقـی و خـورشید گـنـبـدی           خورشید هشتمی و به ایران خوش آمدی

تو کــربــلایی و نــجــفی و مـدیــنـه ای           یعنی شهید و شاهد و مشهود و مشهدی

هر چشمه ازعلوم، به قلب تو جاری است           با این حـســاب، عــالــم آل مـحـمـدی

تـو آمــدی و آمــدنت رفـتـنـی نــداشـت           مانـنـد آفـتـاب تــو در رفـت و آمــدی

ای آبروی جن و ملک خـاکــبـوسی ات

عـالم فـدای جـلـوه شـمس الشموسی ات

زائـر شـدم نـسـیـم، صدای مـرا گـرفت           از دسـتـم الـتـمـاس دعـای مرا گرفت

یک شب کـنـار پـنـجـره فـولاد، مـادرم           آن قـدر گریه کرد، شـفـای مرا گرفت

یک پــارچه گره زد و تا سال های سال           « سهـمـیه امـام رضـا » ی مرا گرفت

صحن تو، آسـمان تو، گـنـبد طـلای تو           حتی برات کـرب و بـلای مرا گرفت

ایــمــان نداشـتـم که ضمانت کـنـی مرا           تا ایـنکه آهـو آمـد و جـای مرا گرفت

ای دسـتـگــیـر صبح قیامت سرم فدات

هم خــانــواده هم پــدر و مــادرم فدات

ای مـهــربـانــتــرین کــرم سـفـرۀ گــدا           یا ایـهـا الــرئــوفی و یا ایـهـا الـرضا

امشب خدا کند که تو را ای حضور سبز           این قـوم اشــتــبــاه نـگـیـرنـد بـا خــدا

ای لـطف بی نـهـایـت شـبـهـای زائران           یکـبـار ما، سـه بار شـما، پیـش ما بیا

با گریه های تـوست اگر گـریه می کنیم           ای روضه خـوان گـریـۀ ابن شـبیب ها

یابن شـبـیب گـریه فـقـط بر غـم حـسین           یابن شـبـیب گریه فـقـط بـهـر کـربـلا

یـا بن شـبـیب جـد مـرا ســر بـریـده انـد

پـیـش نـگــاه عــمـه مـا سـر بـریـده اند

: امتیاز
نقد و بررسی

 ابیات زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما با توجه به وجود ایراد یا ضعف محتوایی و معنایی که بیشتر مدح شبیه به ذم است؛ پیشنهاد می‌کنیم به منظور رفع ایراد موجود و همچنین انتقال بهتر معنای شعر بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید.

باید هزار قرن ، حکومت کنی مرا            سلطان چند روزه ، که سلطان نمی شود

 صحن تو، آسمان تو، گنبد طلای تو          حتی مجال کرب و بلای مرا گرفت

 بیت زیر بیشتر مدح شبیه به ذم است و نوعی منت گذاری است ضمن اینکه امام برای هدایت آمده است نه سروری!!! لذا بیت زیرحذف شد

تو خوب جایی آمده ای سروری کنی            هر رعیتی که رعیت ایران نمی شود

با توجه به عبارت وخزان العلم در زیارت جامعه، ائمه از تمامی علوم الهی بهرمند هستند نه فقط نه علم لذا تغییر داده شد

نُه چشمه از علوم، به قلب تو جاری است            با این حساب ، عالم آل محمدی

داستان پناه بردن آهو به امام رضا علیه السلام از دست صیاد و ضمانت آن حضرت در نزد صیاد تا رفتن و برگشتن آهو و ... در منابع روایی ما نیامده است؛ لیکن داستان های مشابهی با کمی تفاوت در مورد پیامبر اکرم در صفحه ۸۱ کتاب اعلام الوری طبرسی و در خصوص امام سجاد علیه السلام در صفحات ۳۲۴ کتاب اثبات الوصیله مسعودی و ۲۶۱ جلد ۱ کتاب الخرائج والجرائح قطب راوندی و در خصوص امام صادق علیه السلام در صفحات ۳۷۰ کتاب بصائر الدرجات شیخ صفار و ۱۱۲ جلد ۴۷ بحارالانوار علامه مجلسی نقل شده است که به نظر می آید داستان ساخته شده برای امام رضا علیه السلام ترکیبی از این چند روایت باشد  دانشنامه امام رضا ج ۱ ص ۲۰۲ البته شیخ صدوق در کتاب عیون اخبار الرضا ج ۲ ص ۲۸۵ روایتی از پناه بردن یک آهو به حرم و مرقد امام رضا علیه السلام نقل کرده است که مدت ها بعد از شهادت ایشان رخ داده استِ جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید

ایــمــان نداشـتـم که ضمانت کـنـی مرا           تا ایـنکه آهـو آمـد و جـای مرا گرفت

مدح و ولادت امام رضا علیه‌السلام

شاعر : محسن عرب خالقی نوع شعر : مدح وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : ترکیب بند

بـايـد به قـد عـرش خــدا قــابـلـم کـنـنـد            شـايـد به خـاک پــای شـما نـازلـم کنـند

دل می کنم از آنکه دل ازتو بريده است            دل می دهـم به دست تو تا بی دلـم کـنـند


امشب کـميت شـعـرم اگر لـنگ می زند            فـردا به لطف چــشم شـمـا دعـبـلم کنند

ايــمـان راسـتـيـن هــزاران رســول را            آميخـته اگر که در آب و گـلـم کـنـنـد...

شايد خدا بخواهد و با گـوشه چـشـم تان            بـر رتــبــۀ غــلامـی تـان نـائـلــم کـنـنـد

وقـتـی سـرشت آب و گـلم را ازل خـدا

بر آن نـوشت رعـيـت سـلـطـان ارتضا

در هشتمين دمی که خدا بر زمين دميد            بوی بـهـشـت هــفــتـم او ناگهـان وزیـد

از شش جهت نسيم خبر داد و بعد ازآن            از پــنــجــره صــدای اذان خـدا رسـيـد

چار عنصر از ولادت او جان گرفته اند            يعنی زمين به يـمن وجودش نفس کشيد

از صلب سومين گـل سرخ خدا حـسين            ايــران گــرفــتـه بـوی دو آلالـۀ سـپـيـد

از هشت بـيـخـود اين همه پـايين نيامدم            يک حرف بيشتر چه کسی از خدا شنيد

تـوحـيد، حـرف مـحـوری دين انبياست

شرط رضا به حکم أنا من شروطهاست

از بـرکـتـت نــبــود اگر، نـان نداشـتـيم            بـاران نــبـود غـيـر بــيـابـان نـداشـتـيـم

سوگـند بر تو ای سر و سـامـان زندگی            بی تو نه سر که اين همه سامان نداشتيم

اين حوزه ها نفس به هـوای تو می کشند            لـطـفـت اگر نـبـود، مـسـلـمان نداشـتـيم

اي آرزوی هــر ســفــر دل از ابـــتــدا            ما قـبـله ای به غـير خـراسـان نداشـتـيـم

ما رعيت ری ايم که سلطان به جز رضا            اربـاب جـز حـسـين در ايـران نداشتـيم

خون حسين دررگ ودرريشۀ من است

عـلـم رضـا  مـعّـلـم انـديـشـۀ من اسـت

بالا بلند گـفته که طوبی تر از تو نيست            يوسف به حرف آمده زيباتر از تو نيست

گــفــتــنــد پــارۀ تـن پـيـغــمـبـر مـنــی            انگار بعد فـاطـمـه زهراتر از تو نيست

بـرگ درخـت کـاشــتـۀ دسـتـهــای تــو            باشد گـواه ما، که مسيحاتر از تو نيست

اين قطره ها به سمت شما رود می شوند            آخر در اين ديـار که درياتر از تو نيست

مــا تـشـنــه ايم، تـشـنـه دست نـوازشت            آبی در اين سراچه گواراتر از تو نيست

اين کوهها به عشق شما هشت مي شوند

يــادآوران نــام تو در دشـت می شـونـد

آرامــشـی اگـرچـه سـراسـر تـلاطـمـی            دريـــای بــيــکــرانــۀ امـيــد مــردمــی

بــنـــد آورد زبــان مــرا بـــارگــاه تــو            ای آنـکـه رســتــخــيـر عـظـيـم تکـلمی

هـر بـار نـام مـــادرتــان را مــی آورم            گـل می کـنـد کــنــاره اشـکـت تـبـسـمی

شـاعر کنار حُـسن لـب تو سروده است            روئــیــده لاله در دل اين سـبـز گـندمی

من چون غـبار گرم طـوافـم به دور تو            تو قـبـلـه گاه هـفـتـم و خورشيد هشتمی

در هفت شهر عشق به جز تو که ثامنی

آهوی چـشـم های مرا نـيـست ضـامنی

چـشـم امـيـد بر در لطف تو بـسته است            هر زائری که گوشۀ صحنت نشسته است

بــاراني است حـال و هـواي دو ديده ام            اينجا هـميشه کاسۀ چـشمم شکسته است

از باب جـبـرئـيـل به پــا بـوست آمــدن            از آسمان رسيده و رسمی خجسته است

آن پـيـرمـرد تـشنه در آن گـوشـۀ حـرم            از راه دور آمـده و سـخـت خـسته است

با صد امـيـد حـاجت اين بار خـويش را            با پارچه به پـنـجـره فــولاد بـسته است

وا شد گره ز پارچه، حاجت روا شده است

يعنی که زائـر حـرم کــربـلا شده است

بـا يــاد خــاطـرات سـفــر با عـشـيره ام            بر عکـس يـادگاری با صحـن، خـيره ام

از بـس دلـم شـکـسـتـه بـرای زيــارتت            با اشک شـوق گرم وضـوی جـبـيـره ام

ياد غــروب هـای زيــارت هـنــوز هـم            گـاهی پی دو جـرعـۀ جـامـع کـبـيـره ام

يـا " قــادة الـهــداه و يـا ســادة الــولاه"            مستـبصرٌ بـشـأنـکـم، اين است سـيره ام

فـرمـوده ايد ؛ فـعـلـکـم الخـيـر يا رضا            ای هـشـتـمـين کلامـکـم النـور، تـيـره ام

از بس گـنـاه دور و برم را گرفته است            چون تک درخت خشک ميان جزيره ام

ما هـم شـنـيـده ايـم کـه فـرمـوده ای شـما            هـسـتــم در انـتـظـار ظـهـور نـبـيــره ام

 دعـبل کجـاست تا بنويسد در اين فراز

عجل عـلی ظـهـورک يا فارس الحجاز

: امتیاز
نقد و بررسی

داستان پناه بردن آهو به امام رضا علیه السلام از دست صیاد و ضمانت آن حضرت در نزد صیاد تا رفتن و برگشتن آهو و ... در منابع روایی ما نیامده است؛ لیکن داستان های مشابهی با کمی تفاوت در مورد پیامبر اکرم در صفحه ۸۱ کتاب اعلام الوری طبرسی و در خصوص امام سجاد علیه السلام در صفحات ۳۲۴ کتاب اثبات الوصیله مسعودی و ۲۶۱ جلد ۱ کتاب الخرائج والجرائح قطب راوندی و در خصوص امام صادق علیه السلام در صفحات ۳۷۰ کتاب بصائر الدرجات شیخ صفار و ۱۱۲ جلد ۴۷ بحارالانوار علامه مجلسی نقل شده است که به نظر می آید داستان ساخته شده برای امام رضا علیه السلام ترکیبی از این چند روایت باشد  دانشنامه امام رضا ج ۱ ص ۲۰۲ البته شیخ صدوق در کتاب عیون اخبار الرضا ج ۲ ص ۲۸۵ روایتی از پناه بردن یک آهو به حرم و مرقد امام رضا علیه السلام نقل کرده است که مدت ها بعد از شهادت ایشان رخ داده استِ جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید

در هفت شهر عشق به جز تو که ثامنی            آهوی چـشـم های مرا نـيـست ضـامنی

مدح و ولادت امام رضا علیه‌السلام

شاعر : قاسم نعمتی نوع شعر : مدح وزن شعر : فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : ترکیب بند

دل سـودا زده سـامان نـپـذیرد هـرگز            کافر چـشـم تو برهـان نپـذیـرد هرگز

آنکه بیمار نگاهی شده هنگـام سـحـر            مـنـت مرهم و درمان نپـذیرد هـرگـز


با نـگـاه تو اگـر عـاشـقی آغـاز شـود            جز به دیـدار که پایان نـپـذیرد هرگز

دل اگر خانۀ هر بی سر و پایی گردد            اثر از گـفـتـۀ خـوبـان نـپـذیرد هرگز

عمر بی معرفت آبی است که از جو رفته            این زیانی است که جبران نپذیرد هرگز

ما در خانۀ سلطان سر وسامان داریم

هرچه داریم ز آقـای خـراسـان داریم

با دم قـدسی مـعـشوق نـفـس تـازه کنم            تا که قدری سخن از یار خوش آوازه کنم

صحن گردی حرم، وقت سحر میخواهم            تا صـفــای دل شـیـدا زده انـدازه کـنم

بین هـشتی حـرم گر بکـشـیدم بر دار            سـر سـودایی خود زینت دروازه کـنم

سرگذشت من و تو گشته کرمنامۀ عشق           هر سحـر پـای مناجـات دلی تـازه کنم

تار گـیـسو طلـبـم تا که ورق های دلـم            همچو یک مصحف پر درد به شیرازه کنم

نام این مصحف دل را بگذارم ز قضا

قصۀ یک سگ ولگرد و کرامات رضا

تا که بر گـنبد تو دیده ام از دور افتاد            ناگـهـان در دل آلـودۀ من شـور افـتاد

اولین بار که دیـدم حـرمت را گـفـتـم:            ای سلیـمان به سرایت گذر مـور افتاد

بی پـنـاه آمـدم و خــوب پـنـاهـم دادی            راهم از حادثه در دولت منصور افتاد

تا به خود آمده دیدم که دل از دستم رفت            وسط آیـنـه ام چـشـمه ای از نـور افتاد

نه بگویم که کلیمم حرمت عرش خداست            اتـفـاقی ره مـوسای دل از طـور افتاد

یک قدم سوی تو با عمره برابر گردد

کعـبه هم دور سـر گـنـبد تو می گـردد

ای که نـاگـفـتـه ز اسـرار دلـم آگـاهی            دستگـیر دل هر خسته دل و گمراهی

ز عـنـایـات رئــوفـانـۀ تـو فــهــمـیـدم            که نه من بلکه همیشه تو مرا میخواهی

در بهشت تو نهم پای چو با کوهی درد            تو طـبـیـبـانه دوا می کـنی اش با آهـی

من گدا زاده و تو نسل به نسلت سلطان            خوش برازندۀ تو صحن و سرای شاهی

حاجت از دل نگذشته تو روا می سازی            ای که ناگـفـتـه ز اسـرار دلـم آگـاهی

من مسلمان شده ی نیمه نگاهت هستم

لحـظۀ مرگ بـیا دیـده به راهت هستم

دل بـیـمـار مـرا فـرصت درمـانـی ده            با دم قدسی ات ای دوست مرا جانی ده

قـبـل از آنی که گـناهم نـفـسم را گیرد            آمدم تــوبـه کـنـم مـهـلـت جـبـرانی ده

هـمچنان زلـف پـریشان تو آواره شدم            به دل خانه خـرابـم سـر و سامانی ده

شوری اشک چشیدم که نمک گیر شدم            سر این سفره به من رزق فراوانی ده

حـمـدلله که سر کوی تو زنـجـیر شدم            استخوانی به سگ خانه ات ارزانی ده

لحظۀ مرگ قدم رنجه کن و بر ما هم            فیض دیدار چون آن عاشق سلمانی ده

از تو من روزی شبهای محرم خواهم            چشم پُـر گریه ای و سیـنۀ سوزانی ده

سـفـرۀ عـاشـقـی ام را تو بیا کامل کن            عصر روز عـرفه فرصت قربانی ده

در حریمت خبر از عرش خدا می آید

بــوی سـیـب حــرم کــربـبـلا می آیـد

آمـدی تا که به نامت دل ما زنده شود            یادی از فـاطمه و شیر خدا زنده شود

آمــدی تـا سـنـد شـیـعـه گی مـا بــاشی            با نفس های تو تسبیح و دعا زنده شود

پلک زخمی تو از خاطرۀ گودال است            آمدی روضۀ آن رأس جدا زنـده شود

امر کردی به همه گریه کنند بهر حسین            تا غــم بی کـفـن کـربـبـلا زنـده شـود

جد مظلوم تو را با لب عطشان کشتند

خواهرش دید و به گیسوی پریشان کشتند

: امتیاز
نقد و بررسی

در بیت زیر کلمه آواره شایسته اهل بیت نیست لذا حذف گردید

آمدی تا ز پی ات خواهرت آواره شود            یاد آوارگی شام بلا زنده شود

مدح و ولادت امام رضا علیه‌السلام

شاعر : محمود ژولیده نوع شعر : مدح و ولادت وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : ترجیع بند

دل اگر دیـده به دلـدار نـبـنـدد چه کند            دیده گر از کــرمت بار نبـندد چه کند

تا دل سوخته را مثل تو دلداری هست            دل اگـر دیـده ز اغـیار نـبـندد چه کند


دارد آن خاک وجوبت که ندارد کعـبه            زائر این حرز به دیوار نبندد چه کند

دل ز عالم به خدا حُجب نگـاهت ببرد            مِهرت آئینه به رخـسار نبـندد چه کند

دلبری چون تو که دلهاست گرفتار غمش            چشم بر چـشم گـرفـتار نبـندد چه کند

کیست شایسته مدح قـد سـرو تو رضا            دل دخـیـل قــدم یــار نـبـنـدد چـه کـند

سائلت وقت عـبـور تو ز بازار نـظـر            راه با چشم خــریــدار نـبـنـدد چه کند

تو رضایی و خدا روح رضامندی تو

می سزد سجده به اسماء خـداوندی تو

ای همه عـالـم امکان شده سرگردانت            وی سر خـوان ولای تو همه مهمانت

همه افلاک به زیر قدمت ریگ رَهَـند            همۀ کون و مکان ریزه خور دستانت

پلک مستانه چو بر هم بنهی شب گردد            دیده چون باز کنی روز شود حیرانت

سایه بر سر فکن ای دوده زهرا و علی            دودمان تو نظر دوخـته بر چـشـمانت

پـاره جـان پـدر کـوثــر ثـانـی رسـول            مـادرت مــحـو ز بـر داشـتـن قـرآنت

چون به توحید گشودی لب شیرینت را            مَلَک از هر سخنت بُرد دُر غـلطانت

انـبـیــاء کــارگــذار ره نــورانــی تـو             پـاسـبـانـان مـقــرب همـگـی دربـانت

تو رضایی و خدا روح رضامندی تو

می سزد سجده به اسماء خداوندی تو

گرچه گشتیم سخن ساز نگـفـتیم از تو            هر چه گفتیم سخن باز نگـفـتـیم از تو

آری از هر دری آوای غزل سر دادیم            ای غَمَت جاذبه پـرداز نگـفـتیم از تو

از دم عـیسی مـریم همه دم دم زده ایم            ای مسیـحـای بـشر ساز نگـفتیم از تو

سخن از کشف و کرامات بزرگان گفتیم            ای همه عمر تو اعجاز نگـفتیم از تو

گر تویی ضامن آهو و شفا بخش مریض            کیست طاغـوت برانداز نگـفتیم از تو

تو ولـیـعـهـد هـمـه آل رســول الـلـهی            گر چه سلطان سرافراز نگـفتیم از تو

تو رضایی و خدا روح رضامندی تو

می سزد سجده به اسماء خـداوندی تو

ای همه مُلک جهان بر تو خراسان آقا            ذره خـورشـیـد شـود نرد تو آسـان آقا

آشـنـایان اگر ای یار تو را نـشـناسـند            می شنـاسـند تو را چهـره شـناسان آقا

گر همه عالم و آدم ز رهت برگـردند             تا خـدا هـست دلت نیست هراسان آقا

قدر لطف تو اگر خلـق ندانند بد است            ای دعـاگـوی هـمه نـیک سـپـاسان آقا

حیف اگر رنگ مناجات نگیریم از تو            که تو دوری کنی از سست حواسان آقا

میزبان داری اشرار ز اخلاق تو نیست            می نـشـیـنی به بَر کهـنـه لـبـاسـان آقا

هر گَه از کرب و بلا دور بمانی یعنی            کـربـلای دل مـا هـسـت خـراسـان آقا

تو رضایی و خدا روح رضامندی تو

می سزد سجده به اسماء خـداوندی تو

: امتیاز
نقد و بررسی

داستان پناه بردن آهو به امام رضا علیه السلام از دست صیاد و ضمانت آن حضرت در نزد صیاد تا رفتن و برگشتن آهو و ... در منابع روایی ما نیامده است؛ لیکن داستان های مشابهی با کمی تفاوت در مورد پیامبر اکرم در صفحه ۸۱ کتاب اعلام الوری طبرسی و در خصوص امام سجاد علیه السلام در صفحات ۳۲۴ کتاب اثبات الوصیله مسعودی و ۲۶۱ جلد ۱ کتاب الخرائج والجرائح قطب راوندی و در خصوص امام صادق علیه السلام در صفحات ۳۷۰ کتاب بصائر الدرجات شیخ صفار و ۱۱۲ جلد ۴۷ بحارالانوار علامه مجلسی نقل شده است که به نظر می آید داستان ساخته شده برای امام رضا علیه السلام ترکیبی از این چند روایت باشد  دانشنامه امام رضا ج ۱ ص ۲۰۲ البته شیخ صدوق در کتاب عیون اخبار الرضا ج ۲ ص ۲۸۵ روایتی از پناه بردن یک آهو به حرم و مرقد امام رضا علیه السلام نقل کرده است که مدت ها بعد از شهادت ایشان رخ داده استِ جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید

گر تویی ضامن آهو و شفا بخش مریض            کیست طاغـوت برانداز نگـفتیم از تو

مدح و ولادت امام رضا علیه‌السلام

شاعر : محسن عرب خالقی نوع شعر : مدح وزن شعر : مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن قالب شعر : ترکیب بند

خدا نه این که مرا از گِـل زیادۀ تان            کـه آفـریـد مـرا از غـبار جـادۀ تـان

وبال گـردن تان بودم از همان آغاز            بـعـیـد هـست بـیـایم به استـفـادۀ تـان


ببـین چه ساده برایت به حرف می آیم            فدای این همه لطف و صفای سادۀ تان

به لطف چشم شما دل همیشه آباد است            خـدا کـند که بـمانم خـراب بادۀ تـان

خــدا نــوشت ازل در شناسنامۀ دل            که ما غــلام شماییم و خـانـوادۀ تان

از آن زمان که ازاین خاک پاک پا شده ام

گـدای دائـمـی حـضرت رضـا شـده ام

بـهـشت کـوچـک دامان مـادری آقـا            تو میوۀ دل موسی بن جعـفـری آقا

شب ولادت تو در مدیـنه می گـفـتند            ز راه آمـاده خـورشـید دیگـری آقـا

دخیل بسته ام امشب به گاهـواره تو            رواست حاجـتـم ار سر برآوری آقا

اگر چه منشاء نـور شما یکـی باشد            تو بـین بـاغ خــدا طعـم نـوبری آقا

که خوانده است ولی عهد خود تو را وقتی            که تو برای خودت یک پیمبری آقا

تویی که صاحب اوصاف بی حدش خوانند

همان که عــالــم آل محـمـدش خوانـنـد

مهی که چشمۀ چشم تو در تلاطم شد            طلوع مـشـرقـی آفـتـاب هـشـتـم شد

چه حکمتی است که قبل از شروع موسم حج            طواف قـبلۀ هـشتم نصیب مردم شد

فقـط برای تمـاشـای دانه پـاشی تـان            دل کـبـوتـریـم نــذر چـند گـنـدم شد

شبیه محشر کبراست صحن های حرم            که درشلوغی هر روزه اش دلم گم شد

به سوی پنجـره فولاد حـاجـتی آمـد            دخیل بست و گرفت و غمش تبسم شد

ز کـوچـه های حـرم آفـتـاب می جـوشد

ز دست حوض فرشته شراب می نوشد

تو بحر هستی و کس نیست از تو دریاتر            تـو آفـتـابی و از هـر بـلـنـد بـالاتـر

تو نسل نوری و هر چند هشتمین خورشید            ولی ندیده زمین در خود از تو پیداتر

اگر چه باغ بهـشت خداست رویایی            ولی بهـشت نگـاه تو هست رویاتر

از ابـتـدای ازل چـشم هـیـچ آهـویی            ز چشم های تو هرگز ندیده شهلاتر

نفس نه، گوشۀ چـشـمی اگر بیـندازی

دوا نه، در دل ما مـرکـز شـفـا سازی

فـدای نام صمـیـمـی و شاعـرانه تان            که باز کرده دلم را به سوی خانه تان

بود دسـت من و بی هـوا هـوایی شد            گمان کـنم که گرفـتـه دلـم بهـانه تان

دوباره حرف زیارت دوباره حرف حرم            دوباره حرف کبوتر به آب و دانه تان

چه قدر عمق بلند کـلامتان زیباست            میان صحبت شیرین و عامـیانه تان

بخوان که هر چه بخوانی برای ما زیباست

رسیدن تو به این خاک هدیه زهـراست

کسی که بر لب خود ذکر یا رضا دارد            میان سـینـۀ زهـرا هـمیشه جا دارد

کنار پـنـجـره فـولاد مــادری خسته            برای کودک خود دست بر دعا دارد

گرفته دامنه های ضریح را مـردی            به گریه حاجت امضای کربلا دارد

و نذر روضۀ زهرا نموده می خواند            عقـیق سبز عـلی رنگ کهربا دارد

میـان خـانه که بـستـند دست مـولا را

میان کوچه شکـستـند دست زهـرا را

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر دارای ایرادات محتوای است مثلا در بیت اول مغایر کلام امام صادق است که میفرماید خلقو شیعتنا من فاضل طینتنا

خدا نه این که مرا از گِـل زیادۀ تان            کـه آفـریـد مـرا از غـبار جـادۀ تـان

مدح و ولادت امام رضا علیه‌السلام

شاعر : محمد فردوسی نوع شعر : مدح وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : ترکیب بند

ما شیعه ایم و مهر علی آبـروی ماست            آئیـنه ایم و جلـوۀ او نقـش روی ماست

شکر خـدا که گـرم هیاهـوی حـیـدریـم            شکر خدا که ذکر علی گفتگوی ماست


در پـای درس مکـتـب او پا گـرفـته ایم            لـبـریــز بادۀ ازلـی اش سـبـوی مـاست

با او طـهــارت نـسـبی کسب کـرده ایم             یعنی که خاک درگهش آب وضوی ماست

سوگند می خوریم که ما با علی خوشیم            شکرخدا که قبلۀ رویش به سوی ماست

 ما شیعه ایم و در همه عـالم زبانـزدیم

حلــقـه به گــوش عـــالِم آل مـحـمـدیـم

آقـا قـســم به تـو ز غــم آزاد مـی شـوم            وقـتی دخـیل پـنـجــره فــولاد می شـوم

شیرین ترین دقایق عمرم دمی است که            در بیـسـتون عـشق تو فـرهـاد می شوم

احـسـاس می کـنم ز دو عـالـم بـریـده ام            وقتی مـقـیـم صحن گـهـرشـاد می شوم

بـا تـو خـرابـۀ دل من قـصـر می شـود            بـا گـنـج مـهـربــانی ات آبــاد می شـوم

آهو شدم که ضامن من هم شوی رضا!             ورنـه اسـیــر پـنـجــۀ صـیّـاد می شـوم

هـر ضامـنی که ضـامن آهـو نمی شود

هر کس که نام اوست رضا، او نمی شود

تو هـشتـمـین سـتـاره ای از بی بـدیـل ها            یعـنـی تـویی ز ایـل و تـبـار اصیـل ها

هـرگز کسی ز درگه تو نا امـید نیست            لطـفـت هـماره ضامن ابن الـسَّـبـیـل ها

یک جرعه آب خوردن از آن کاسۀ طلا            خوشتر بُوَد ز طـعـم خوش سلسبیل ها!

در انــتــظــار مـهـر رئــوفــانـۀ تــوأم            وقـتی که می رسـنــد نـوای رحـیـل هـا

در انـتــظـار دیـدن رویت سه جا مـنـم

یـعـنی دخـیـل رشـتـۀ حُـبّ شـمـا مـنـم

سـوی تو آمـدیـم که درمـانــمـان کـنـی            با یک نـگـاه بی سر و سامـانـمان کنی

یا ایّها الـرئـوف! امـیـد هـمه به توست            داریـم امـیــد این که مسلـمـانـمان کنی

یک گوشۀ نـگـاه تو مـس را طلا کـند            بر ما کـمـی بـتـاب که سلـمانـمان کنی

ما رعیـتـیـم و ملـتـمس یک نـگـاه تـان            خوشحـال می شویم که مهـمانـمان کنی

امشب تو را به جان جوادت دهم قـسم            تا راهی حــریــم خــراسـانـمــان کـنی

احساس می کنم که حریم تو کربلاست

هرکس که زائر تو شود زائر خداست

: امتیاز
نقد و بررسی

داستان پناه بردن آهو به امام رضا علیه السلام از دست صیاد و ضمانت آن حضرت در نزد صیاد تا رفتن و برگشتن آهو و ... در منابع روایی ما نیامده است؛ لیکن داستان های مشابهی با کمی تفاوت در مورد پیامبر اکرم در صفحه ۸۱ کتاب اعلام الوری طبرسی و در خصوص امام سجاد علیه السلام در صفحات ۳۲۴ کتاب اثبات الوصیله مسعودی و ۲۶۱ جلد ۱ کتاب الخرائج والجرائح قطب راوندی و در خصوص امام صادق علیه السلام در صفحات ۳۷۰ کتاب بصائر الدرجات شیخ صفار و ۱۱۲ جلد ۴۷ بحارالانوار علامه مجلسی نقل شده است که به نظر می آید داستان ساخته شده برای امام رضا علیه السلام ترکیبی از این چند روایت باشد  دانشنامه امام رضا ج ۱ ص ۲۰۲ البته شیخ صدوق در کتاب عیون اخبار الرضا ج ۲ ص ۲۸۵ روایتی از پناه بردن یک آهو به حرم و مرقد امام رضا علیه السلام نقل کرده است که مدت ها بعد از شهادت ایشان رخ داده استِ جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید

آهو شدم که ضامن من هم شوی رضا!             ورنـه اسـیــر پـنـجــۀ صـیّـاد می شـوم

بیت زیر دلیل مغایرت با مضامین زیارت جامعۀ کبیره « وَ وَرَثَةِ الْأَنْبِياءِ، وَسُلالَةَ النَّبِيِّينَ، وَصَفْوَةَ الْمُرْسَلِينَ » و عدم رعایت شأن انبیا؛ حذف شد.

از بس کرامت تو به عالم زبانزد است           عیسی رسیده تا که بندد دخیل ها!

بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما با توجه به وجود ایراد یا ضعف محتوایی و معنایی در مصرع اول بیت؛ پیشنهاد می‌کنیم به منظور رفع ایراد موجود و همچنین انتقال بهتر معنای شعر بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید؛ زیرا تضاد معنایی در آن وجود دارد اگر ریزه خوار هستیم تقاضای مهمان شدن بی معناست

ما رعـیـتـیم و ریزه خور سـفـرۀ شما           خوشحال می شویم که مهمانمان کنی

مدح و ولادت امام رضا علیه‌السلام

شاعر : مسعود اصلانی نوع شعر : مدح وزن شعر : مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن قالب شعر : ترکیب بند

مسافرم كه به دل شوق يك حرم دارم            هـوائـيـم كه هــوای تو در سـرم دارم

هميشه عكس تو را از زمان كـودكـيم            ضـريـح ديـده و در قـاب بـاورم دارم


عنايتی ست كه در عشق هشت می گيرم            قـبول فـاطمه ام گرچه نـمـره كـم دارم

ميان صحن و سرايت بهشت می بيـنم            ميان صحن و سرايت قدم قدم دارم ...

كنار حضرت جبـرئيل راه می روم و            نگـاه خـيـس بـه آن سـفـرۀ كـرم دارم

به جرعه ای ز شراب حرم خرابم كن            كه من هـمـيـشه غـلام تو و عـلـمدارم

دلم گره به ضريح تو خورده محكم كن

بسـاط كـرب و بـلای مـرا فـراهـم كن

دليـل مـعـجـزۀ كـار صد مـسـيـحـا تو            تـمـامـِی بـركـت هـای كـشــور مـا تـو

كـويــر هـسـتـم و در آرزوی بـارانـم            بـبـار ابـر كـرم ای هـمـيـشـه دريـا تو

هميشه خـاك قـدمـهـای تو شدن با من            هـمـيـشه با نـظری زر نمودنش با تو

مرا بيا و چو آهوی خود ضمانت كن            امـام عـشـقـی و مــأوای بی نــواها تو

به لقـمـۀ كمی از سـفـره اكـتـفـا كردم            كـنار سـفـرۀ مهـمان پذيرت اما تو ...

غذای حضرتيت را به دست من دادی            ادامــۀ بــركـت هــای دوش مــولا تـو

ادامـۀ بـركت هـای كـيـسـه های عـلـی

به دست توست نظر كن به اين گدای علی

: امتیاز
نقد و بررسی

داستان پناه بردن آهو به امام رضا علیه السلام از دست صیاد و ضمانت آن حضرت در نزد صیاد تا رفتن و برگشتن آهو و ... در منابع روایی ما نیامده است؛ لیکن داستان های مشابهی با کمی تفاوت در مورد پیامبر اکرم در صفحه ۸۱ کتاب اعلام الوری طبرسی و در خصوص امام سجاد علیه السلام در صفحات ۳۲۴ کتاب اثبات الوصیله مسعودی و ۲۶۱ جلد ۱ کتاب الخرائج والجرائح قطب راوندی و در خصوص امام صادق علیه السلام در صفحات ۳۷۰ کتاب بصائر الدرجات شیخ صفار و ۱۱۲ جلد ۴۷ بحارالانوار علامه مجلسی نقل شده است که به نظر می آید داستان ساخته شده برای امام رضا علیه السلام ترکیبی از این چند روایت باشد  دانشنامه امام رضا ج ۱ ص ۲۰۲ البته شیخ صدوق در کتاب عیون اخبار الرضا ج ۲ ص ۲۸۵ روایتی از پناه بردن یک آهو به حرم و مرقد امام رضا علیه السلام نقل کرده است که مدت ها بعد از شهادت ایشان رخ داده استِ جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید

مرا بيا و چو آهوی خود ضمانت كن            امـام عـشـقـی و مــأوای بی نــواها تو

مدح و ولادت حضرت امام رضا علیه‌السلام

شاعر : صابر خراسانی نوع شعر : مدح وزن شعر : فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلات قالب شعر : غزل

با دلی محـرم طـواف حـج سلطان آمدم            حاجی ام از آن زمانی که خراسان آمدم

در کـنـار تو به حس بی نیـازی می رسم            درد دارم بی تو که دنـبـال درمـان آمدم


روبروی  پـنجـره فـولاد گـریه می کـنم            مـشـهـد ابـری بود که مانند باران آمدم

گـنـبـد تو آسـمـان را آفـتـابـی مـی کـنـد            من دمت را گرم دیدم چون زمستان آمدم

شاید اصلا آن سگی بودم که آمد در حرم            گرچه در چشم هـمه مانـند سلـمان آمدم

روز میلادت شنیدم سفره ات پهن است که            اینچنین من دست پاچه مثل مهمان آمدم

فرض کن آن بچه آهویم که با صد آرزو            لنگ لـنگـان دیـدن شـاه خـراسـان آمدم

: امتیاز
نقد و بررسی

داستان پناه بردن آهو به امام رضا علیه السلام از دست صیاد و ضمانت آن حضرت در نزد صیاد تا رفتن و برگشتن آهو و ... در منابع روایی ما نیامده است؛ لیکن داستان های مشابهی با کمی تفاوت در مورد پیامبر اکرم در صفحه ۸۱ کتاب اعلام الوری طبرسی و در خصوص امام سجاد علیه السلام در صفحات ۳۲۴ کتاب اثبات الوصیله مسعودی و ۲۶۱ جلد ۱ کتاب الخرائج والجرائح قطب راوندی و در خصوص امام صادق علیه السلام در صفحات ۳۷۰ کتاب بصائر الدرجات شیخ صفار و ۱۱۲ جلد ۴۷ بحارالانوار علامه مجلسی نقل شده است که به نظر می آید داستان ساخته شده برای امام رضا علیه السلام ترکیبی از این چند روایت باشد  دانشنامه امام رضا ج ۱ ص ۲۰۲ البته شیخ صدوق در کتاب عیون اخبار الرضا ج ۲ ص ۲۸۵ روایتی از پناه بردن یک آهو به حرم و مرقد امام رضا علیه السلام نقل کرده است که مدت ها بعد از شهادت ایشان رخ داده استِ جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید

فرض کن آن بچه آهویم که با صد آرزو            لنگ لـنگـان دیـدن شـاه خـراسـان آمدم

مدح و ولادت امام رضا علیه‌السلام

شاعر : جواد محمد زمانی نوع شعر : مدح وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : ترکیب بند

گـل می کند بهار تو در بـاغ سیـنـه ها            پُـر مـی شـود ز بـادۀ تـو آبـگــیـنـه هـا

نـقـاره می زنـند به بـامـت فـرشتـگـان            حـتـما شـفا گرفـته ز دست تو سینه ها


دیگر غـریـب نـیـسـتـی ای آشنـا ترین            تـائـیـد مـی کـنـد سخـنـم را قـریـنـه هـا

اول هـمـین که سمت حـریـم تو آمـدند            صدها هزار مرد غریب از مـدیـنه ها

دیگر هم آن که از نفس تو غریب ماند            در سینه های عاشق وصل تو کـینه ها

تجدید کن حکـومت خود را به قـلـبـها            ایـنجـا فـراهـم است برایت زمـیـنـه ها

گرم فضا نـوردی خوف و رجـا شدیم            آیـا به ما نـمـی رسـد آخـر سـفـیــنـه ها

 دارد حکــایت از عــشــاق گــنبــدت

یعنی که زرد باد رخ از عشق بی حدت

هر سر که از خیال تو پر شور می شود            دریـای بر کـرانه ای از نــور می شود

در شـعـلـۀ محـبت تو سیـنه تا گداخت            غرق تجلی است وشب طور می شود

با هـر "وان یـکـاد" لـبان فــرشـتــه ها            صد چشم زخم از حرمت دور می شود

فردا که موج خیز هراس است زائرت            در ساحل نجات تو محـشـور می شود

با پـلـک بسته آمده دشمن به جنگ تو            از بس حریم قدس تو پُر نور می شود

چون حوض کوثر است گوارا عقیق تو

فــوق بهـشت آمده صحن عـتــیــق تو

ما را به گـوشه حـرم خود مـقــیـم کن            مهـمـان مـهـربـانـی دست کـریـم کـن

تا شعـلـه زار شـوق تو بالی بگـسـتـرد            ای صبح، دشت عاطفه را پُر نسیم کن

دربـانـی حـریـم تو در آرزوی ماست            ما را عصا به دست بخواه و کلیم کن

مژگان ما که سمت شکوه تو وا شده است            وقف غـبـار روبی فـرش و گـلـیم کن

این دل ز جنس پنجـره فـولاد تو نبود

یعنی که زود می شکند از فراق، زود

خورشید گرم چیدن بوسه زماه توست            گـلدسته ها مـنادی شـوق پـگـاه توست

آری شگفت نیست که بی سایه میروی            خورشید هم ز سایه نشینان ماه توست

از چـشم آهـوان حـرم می توان شـنـیـد            این دشتها به شوق شکار نگاه توست

بــالای کــاشی حـرم تـو نـوشـته است            هر جا دلی شکست همان بارگاه توست

با این که سال هاست سوی طوس رفته ای            اما هـنـوز چـشم مـدینه به راه توست

یعنی که کاش فصل غریبی گذشته بود

دیگر مسـافـرم ز سـفـر بازگـشته بود

هر چند سبز مانـده گـلـسـتـان بـاورت            آئـیــنـه ای جــز آه نــداری بــرابــرت

راه از مدینه تا به خراسان مگر کم است            با شوق دیدنت شده راهی چو خواهرت

دیگـر دلـی به یــاد دل تـو نـمـی طـپـد            بـالـی نـمــانـده است برای کـبـوتـرت

مثـل نـسـیـم می رسـد از ره جـواد تـو            یعنی نمی نهی به روی خـاکهـا سرت

تــنـهـا به کـرب و بـلا سر نـهـاده بود            مردی که داشت نوحه گری مثل مادرت

اشک تو هست تا به ابد روضه خوانمان

تا کــربــلاست هــمــسـفر کـاروانمان

: امتیاز
نقد و بررسی

 بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما با توجه به وجود ایراد یا ضعف محتوایی و معنایی در مصرع اول بیت؛ پیشنهاد می‌کنیم به منظور رفع ایراد موجود و همچنین انتقال بهتر معنای شعر بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنیدکلمه آواره شایسته سفر روحانی حضرت معصومه نیست

راه از مدینه تا به خراسان مگر کم است          با شوق دیدنت شده آواره خواهرت

داستان پناه بردن آهو به امام رضا علیه السلام از دست صیاد و ضمانت آن حضرت در نزد صیاد تا رفتن و برگشتن آهو و ... در منابع روایی ما نیامده است؛ لیکن داستان های مشابهی با کمی تفاوت در مورد پیامبر اکرم در صفحه ۸۱ کتاب اعلام الوری طبرسی و در خصوص امام سجاد علیه السلام در صفحات ۳۲۴ کتاب اثبات الوصیله مسعودی و ۲۶۱ جلد ۱ کتاب الخرائج والجرائح قطب راوندی و در خصوص امام صادق علیه السلام در صفحات ۳۷۰ کتاب بصائر الدرجات شیخ صفار و ۱۱۲ جلد ۴۷ بحارالانوار علامه مجلسی نقل شده است که به نظر می آید داستان ساخته شده برای امام رضا علیه السلام ترکیبی از این چند روایت باشد  دانشنامه امام رضا ج ۱ ص ۲۰۲ البته شیخ صدوق در کتاب عیون اخبار الرضا ج ۲ ص ۲۸۵ روایتی از پناه بردن یک آهو به حرم و مرقد امام رضا علیه السلام نقل کرده است که مدت ها بعد از شهادت ایشان رخ داده استِ جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید

از چـشم آهـوان حـرم می توان شـنـیـد            این دشتها به شوق شکار نگاه توست

مدح و ولادت امام رضا علیه‌السلام

شاعر : مهدی نظری نوع شعر : مدح وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : ترکیب بند

امـشب دوبـاره بـنـدۀ خـوب خـدا شدم            چونکه دخیل حضرت موسی الرضا شدم

شیطان مرا به وادی غفلت کشانده بود            نام تو را که بردم از این خواب پا شدم


دیـدم کـنـار سـفـرۀ زهــرا نـشـسـته ام            در بین زائـران تو وقـتــی که جـا شدم

لطفت گرفت دست مرا از همان شبی            که زائـر هـمیـشـۀ این کـوچـه هـا شـدم

یک بار در حـریـم شما گـریه کردم و            یک عـمــر با دعـای شما با صفا شدم

وقـتـی که آمـدم حـرم مـشـهــدالـرضا            دیــدم کـه زائــر حــرم کــربــلا شــدم

وقـتی برات کـربـبـلا می شود گـرفت

پس ازغبار صحن شفا، می شود گرفت

صبح حریم تو به سحر طعـنه می زند            صحن و سرای تو به گهر طعنه می زند

سنگ حریم تو که کف پای زائر است            هر ثانـیه به سنگ حجـر طعنه می زند

این صحبت ستاره و خورشید و ابرهاست            والله گـنـبـدت به قـمــر طعـنـه می زنـد

شیریـنی زیارت تو چیز دیگـری ست            طعـم زیـارتت به شِکـر طعـنه می زنـد

نـقـش و نگـارهای ضریح قـشـنگ تو            بـر واژه هـای نـاب هـنر طعـنه می زند

بر پایه های عرش و بلـنـدای نُه فلک            گـلدسـته های تـوست اگر طعنه می زند

یوسف جمال ها به رخت غبطه می خورند

با دیدن ضریح تو انگـشـت می بُــرند

لعل لب تو گوهر موسی بن جعفر است            اشک تو مثل باده و چشم تو ساغر است

هرکس که در حیاط شما آب خورده است            می گوید آب صحن شما جام کوثر است

یوسف اگر چه این همه زیبا و دیدنی ست            اما جـمـال فـاطـمی ات دیـدنی تـر است

از آن شبی که دامنـتـان را گرفـتــه ام            شکر خدا مریض من امروز بهتر است

از عـالـمـان کــشـور شیـعـه شـنـیده ام            با کـربـلا زیــارت مشهـد بـرابـر است

تـو پـارۀ تـنـی به نـبـی مثـل فـاطــمـه            این حرف من که نیست حدیث پیمبر است

امشب دوباره حرف جواد آمدم به یاد            (بابای من زیارتش از کعبه برتر است)

آقا طواف کعبه اگر هفت مرتبه است

قطعاً طواف کوی شما هشت مرتبه است

آقا خوشا به حال کسی که کنار توست            ایران نه عرش و فرش در این سایه سار توست

خورشید هم به خاک حرم بوسه می زند            از صبح تا غروب فقط در جوار توست

می آید و به خاک حـرم سجـده می کند            این هم یکی ز معجزه های غبار توست

ازآن زمان که صاحب صحن وحرم شدی            در حسرت نگاه به سنگ مـزار توست

تو آمـدی و صاحـب ایـران مــا شـدی            پس هر چه عزت ست فقط اعتبار توست

ایران ما به کـل جهـان فـخـر می کـنـد            این سربلندی و شرف و ناز، کار توست

عـشقـت اگر نبود که ایـمـان نداشـتـیـم

آقای من بـدون تو سلطـان نـداشـتــیــم

ما را برای نوکــریِ خود ســوا کـنـید            با یک نـگـاه قـلـب مـرا با صفـا کنـیـد

ما زخم خورده ایم، به یمن حضورتان            درد دل شـکــسـتــۀ مــا را دوا کـنــیـد

کی می شود که با مدد صاحب الزمان            در سـیـنـۀ بـقـیـع ضـریـحـی بـنا کـنـید

کی می شود که مثل حریم قـشـنـگتان            گـلـدسـتــۀ امـام حـسـن را طـلا کـنـیـد

امشب به حق چــادر خــاکی فـاطـمـه            آقـا گـره ز کـار من خـسـتــه وا کـنـیـد

در روضه های خـاصّتان یا ابالحـسن            یـکـبـار هـم شـده منِ بـد را صدا کـنید

ما آمــدیم بــاز صــدایت کــنــیــم کـه            مـا را دوبــاره راهــیِ کـربـبـلا کـنـیـد

بوی محـرم است که از دور می رسد

فصل زمینه نوحه دم و شور می رسد

: امتیاز
نقد و بررسی

ابیات زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما با توجه به وجود ایراد وزنی و سکت موجود در مصرع اول بیت؛ پیشنهاد می‌کنیم به منظور رفع ایراد موجود و همچنین انتقال بهتر معنای شعر بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید.

امشب دوباره بندۀ خـوب خدا شدم            چـون که دخـیـل اسـم امـام رضا شدم

امشب دوباره دیدم حدیث جواد را:            (بابای من زیارتش از کعبه برتر است)

دربیت زیر نیز تشبیه زیبا نیست و ارتباط معنایی و عقلایی رعایت نشده است

  آقا طواف کعبه اگر هفت مرتبه است            قطعاً طواف کوی شما هشت مرتبه است

مدح و ولادت امام رضا علیه‌السلام

شاعر : یوسف رحیمی نوع شعر : مدح وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : ترکیب بند

از عـالـمی بُـريـدم و اينجا رسـيده ام            يک عـمر بال و پر زدم اما رسيده ام

اين قطعه با تمام زمين فـرق می کند            انگـار من به عـرش معلّـي رسيده ام


با قـلب من تمام حـرم حرف می زند            شـايــد دگر به عــالـم معـنا رسـيده ام

از اين به بعد صحبت لب تشنگی خطاست            وقـتی به پـاي‌بــوسی دريـا رسيـده ام

کی بی شفای اين دل درمانده می روم            حالا که من به صحن مسيحا رسيده ام

من از خدا به غير تو چيزی نخواستم            با یک نگـاه خود بـگـو آیا رسيده ام؟

توفيق خاکبوسی تو لطف خواهری ست            اینجا به فضل دخـتر موسی رسيده ام

قـلـبـم کـبـوتـر حـرم زينب قـم است

در هر سلام منتظر يک عليکُم است

مهر تو را زلالی باران نوشت و بعد            فردوس را ز خاک خراسان نوشت و بعد

با هر تــرنــمِ وَ أنــا مِـن شُـروطِـهـا            حب تو را قبولي ايمان نوشت و بعد

از تربت قـدوم تو خاک مرا سرشت            عشق تو را برای دلم، جان نوشت وبعد

ای مـهـربان تـبـسّـم هر روزۀ تو را            صبح سپيد مردم ايران نوشت و بعد

در سايۀ تجلی شـمـس الشـموسی ات             خورشيد را چراغ شبستان نوشت و بعد

وقت طـواف قـبلـۀ هـفـتم رسيده بود            ما را ز خيل گوشه نشينان نوشت و بعد

بسته به چشم های تو شد سرنوشت ما

يک خـندۀ رضايـتـت آقـا بـهـشت ما

هر کس به يک نگاه تو دل داد يا رضا             از بـنـد غـصـه ها شـده آزاد يا رضا

بار نـخـست از ســوي آزادي آمــدم            امــا دلــم به دام تو افــتــاد يـا رضـا

از مرقـد کـريـمـه رسيدم که شد دلم            یک يا کريم صحـن گُهرشاد يا رضا

با هر فراز جامعه شد هم‌صدای من            در صحن جامع رضوی، بـاد يا رضا

من را بس است مرحمت گوشه چشمی ات            در بين حجـره هاي پـريزاد يا رضا

در صحن انقلاب تو، شد منقـلب دلم            از بس کنار پنجـره فولاد يا رضا

حرف از زيارت و حرم و کربلا زدم            گـفتم ز عيدي و شب ميـلاد يا رضا

من دست خالی آمده ام توشه دست توست

اذن طواف مرقد شش گوشه دست توست

بسته دخـيـل گـنـبـد ميـنـا به گـنـبدت            بنـد آمده زبـان ز شـکـوه زبـانـزدت

باب الاجابت همه‌ ی اهل عـالم است           حلقه به حلقه، پنجـره فـولاد مرقـدت

بر تار و پود فرش حرم خورده دل گره            از بس گره گشا شده هر رفت و آمدت

باب الجواد راه ورودی به قلب توست              امشب شفـيع ما شده جود مـحـمـدت

تا هست روضۀ تو به جنت چه حاجتی ست            دارد بهشت، حـسرت ديدار مشهدت

بيت الحـرام در نظرم جـلوه می کـند            وقت طواف ارض و سما گرد گنبدت

دارد زيـارت تـو ثــواب هــزار حج

جـانم فـدای نام تو يا ثـامـن الحُـجـج

اي آفـتاب جود و سخا أيها الـرئـوف            آئــيـنـۀ امـيـد و رجـا أيـهـا الـرئـوف

تو مـلـجـأ تـوسـل هر دلـشـکـسته ای            امشب بگـير دست مرا أيها الـرئوف

ديدم به محضر تو شرف یاب شاعری             تا که گـرفت از تو عبا أيها الرئوف

خود را به حلقه های ضريح تو بسته است            درمـانده اي براي شـفـا أيها الرئوف

در این حرم ملائکه هم از نـگـاه تو             دارنـد الـتـمـاس دعـا أيـهـا الـرئوف

می گفت عارفی که خدا را قـسم دهيم            امشب همه به حق تو يا أيها الرئوف

حـالا کـنـار پــنـجــره فــولاد آمـديـم            با اشک و آه و شور و نوا أيها الرئوف

اذن عروج تا ملکوتم به دست توست            جا مـانـده ايم از شـهـدا أيها الرئوف

ما را به روز حشر و جزا روسپيد کن

اين کشتگان عشق خودت را شهيد کن

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما با توجه به وجود ضعف محتوایی در عدم رعایت شأن اهل بیت؛ پیشنهاد می‌کنیم به منظور حفظ بیشتر حرمت و شأن اهل بیت که مهمترین وظیفه هر مداح است؛ بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید

ديدم به محضر تو رسیده ست شاعری         حتي گـرفـت از تو عـبـا أيها الرئوف

مدح و ولادت امام رضا علیه‌السلام

شاعر : مهدی نظری نوع شعر : مدح وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : ترکیب بند

باز در عرش خدا ولوله برپا شده است            دری از عرش به سمت دل ما واشده است

ازدحـام اسـت درِ بـيـت امــام هــفــتـم            جن و انس و ملك آنجاست چه غوغا شده است


هـمگی با دلــتان راهـی آنجـا بـشـويد            هـمه تبـريك بگـوييد كه بابـا شده است

آنكه عالم همگی محو جمـالش هـستند            به رخ گل پسرش محو تماشا شده است

آمـده آنـكــه نـوشـتـنـد شـبــيـه زهـــرا            پارۀ جان و تن حضرت طاها شده است

السلام ای همه جا حضرت خورشيد شده

روز ميلاد تو در هر دو جهان عيد شده

با تو هر روز خراسان به خودش می بالد            نه خراسان همه ايران به خودش می بالد

نه خراسان و نه ايران به خداوند قسم            همه عــالــم امكــان به خودش می بالـد

چونكه روي لب تو لحظه به لحظه جاريست            ثانـيه ثانـيـه قــرآن به خودش می بـالـد

منتـسب بر تو شده گنبد و ايـوان طلا            اين شده گـنبد تابان به خودش می بـالـد

من قسم ميخورم اين واژه برازنده توست            با شما واژه سلطان به خودش می بـالد

چونكه درگوشه ايوان تو جا خوش كرده            برسرخوان تو مهمان به خودش می بالـد

يوسفان در دو سرا محو رخ ماه توأند

پـادشـاهـان جهان بـنـدۀ درگـاه تـوأنـد

سجده در گوشه ايوان طلايي عشق است            نوكري بر سركوي تو خدايی عشق است

هر كسی عاشق پابوسي ليلاي خود است            در دم مرگ كنارم تو بيايی عشق است

ضامن آهوي صحرا شدنت جاي خودش            اينكه در روز جزا ضامن مايی عشق است

تا ابد قبله نماي دل من سمت شماست            اينكه در كشور ما قبله نمايی عشق است

همه عرش و زمين را به گدايي بدهند            باز می گويد از اين خانه گدايی عشق است

كعبه و كرب وبلا هر يكشان عرش خداست            اينكه هم كعبه و هم كرببلايي عشق است

ای كه در كشور ما عرش معلا داری

آنچه خوبان همه دارند تو يكجا داری

ای كه در چهرۀ خود شمس منور داری            در شـجـرنامـه خود نام پـيـمـبـر داری

نـــوۀ صــادقــی و ذريــۀ شــيــرخــدا            خوش به حال تو كه چون فاطمه مادر داری

فرصت جنگ نشد تا كه بفـهـمند همه            تو به بازوی خودت قدرت حيدر داری

همه در صحن تو مشغول به کاری هستند            چقدر دور وبرت خـادم و نوكـر داری

چه بزرگان كه ميان حرمت خاك شدند            توخودت ماهی و دور و برت اختر داری

با جوادت برو در سوريه زينب تنهاست            تو حسين ابن علی هستی و اكـبر داری

تـيـغ بردار و پـنــاه حـرم زيـنـب شـو

ماسپاهيم و تو صاحب عـلم زينب شو

تو خودت بر سر دوشت علمش را داری            در دلت روضۀ آن قـد خمش را داری

گرچه در کشور ما از حرم او دوری            از هـمین دور هـوای حرمش را داری

بارها سوریه رفتی به طواف حرمش            حـتـم دارم که غـبـار قـدمـش را داری

بار آخر که رسیدم حرمت، محزون بود            به گمانم که تو در سینه غمش را داری

بکش آهی که پلیدان همگی دق بکـنند            مطمئنم که تو در سینه دمش را داری

بـنـویس عمه من خود سـپـرمـولا بود            بـنویس از ته دل، تو قـلـمـش را داری

بنویس عمه ما مثل دری در صدف است

هر که توهین بکند با خود مولا طرف است

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما به دلیل مغایرت با مضامین زیارت جامعۀ کبیره « وَ وَرَثَةِ الْأَنْبِياءِ، وَسُلالَةَ النَّبِيِّينَ، وَصَفْوَةَ الْمُرْسَلِينَ » و عدم رعایت شأن انبیا؛ پیشنهاد می‌کنیم به منظور رفع ایراد موجود و پیروی از فرامین و آموزه‌های ائمّه، بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید.

پسر حضرت موسي به جهان آمده و             پاركابش همه جا حضرت عيسي شده است

داستان پناه بردن آهو به امام رضا علیه السلام از دست صیاد و ضمانت آن حضرت در نزد صیاد تا رفتن و برگشتن آهو و ... در منابع روایی ما نیامده است؛ لیکن داستان های مشابهی با کمی تفاوت در مورد پیامبر اکرم در صفحه ۸۱ کتاب اعلام الوری طبرسی و در خصوص امام سجاد علیه السلام در صفحات ۳۲۴ کتاب اثبات الوصیله مسعودی و ۲۶۱ جلد ۱ کتاب الخرائج والجرائح قطب راوندی و در خصوص امام صادق علیه السلام در صفحات ۳۷۰ کتاب بصائر الدرجات شیخ صفار و ۱۱۲ جلد ۴۷ بحارالانوار علامه مجلسی نقل شده است که به نظر می آید داستان ساخته شده برای امام رضا علیه السلام ترکیبی از این چند روایت باشد  دانشنامه امام رضا ج ۱ ص ۲۰۲ البته شیخ صدوق در کتاب عیون اخبار الرضا ج ۲ ص ۲۸۵ روایتی از پناه بردن یک آهو به حرم و مرقد امام رضا علیه السلام نقل کرده است که مدت ها بعد از شهادت ایشان رخ داده استِ جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید

ضامن آهوي صحرا شدنت جاي خودش            اينكه در روز جزا ضامن مايی عشق است

ابیات زیر نیز دارای ایرادات محتوایی است و بعضی از تعابیر بکار برده شده در شأن امام نیست .

با جوادت برو در سوريه زينب تنهاست             تو حسين ابن علي هستي و اكبرداري

تـيـغ بردار و پـنــاه حـرم زيـنـب شـو             ماسپاهـيـم و تو صاحب علم زينب شو

بارها سوریه رفتی به طواف حرمش             حـتـم دارم که غـبـار قـدمـش را داری

بار آخر که رسیدم حرمت، محزون بود             به گمانم که تو در سینه غمش راداری

 بکش آهی که پلیدان همگی دق بکنند             مطمئنم که تو در سینه دمش را داری

 بنویس عـمـه من خود سـپـرمولا بود             بـنـویس از ته دل، تو قـلـمـش راداری

 بنویس عمه ما مثل دری در صدف است

هر که توهین بکند با خود مولا طرف است